Tulipománia
Nie sú to len vzácne kovy a plodiny, ktoré dokážu učarovať investorom zameraným na komodity. Ich pozornosť sa môže zameriavať aj na netradičné investičné inštrumenty a ako to už minulosť ukázala, tie dokážu obchodníkov poriadne poblázniť. Veď možno vám niečo hovorí tulipománia, ktorá pred pár storočiami zničila nejedného z nich. Príbeh vzostupu a pádu tulipánov ako investičného […]
Nie sú to len vzácne kovy a plodiny, ktoré dokážu učarovať investorom zameraným na komodity. Ich pozornosť sa môže zameriavať aj na netradičné investičné inštrumenty a ako to už minulosť ukázala, tie dokážu obchodníkov poriadne poblázniť. Veď možno vám niečo hovorí tulipománia, ktorá pred pár storočiami zničila nejedného z nich.
Príbeh vzostupu a pádu tulipánov ako investičného nástroja sa písal v Holandsku ešte počas 17.storočia. Dovoz elegantného kvetu rozprúdil hotové šialenstvo a netrvalo dlho, aby sa s ním začalo obchodovať viac ako s akoukoľvek inou komoditou. Tento príbeh nakoniec skončil dosť veľkým fiaskom a záujem investorov o tulipány zhasol po niekoľkých rokoch. Napriek tomu si obchodníci neustále pripomínajú poučenie vyplývajúce z týchto udalostí.
Najznámejšia bublina európskej histórie
Prípad tulipánovej horúčky sa nie náhodou považuje za jednu z najväčších bublín v európskej histórií. Aj keď v období jej trvania ešte nefungoval finančný a ekonomický systém na dnešný spôsob, už vtedy sa praktizovali bežné investičné aktivity. Pri spätnom pohľade na udalosti z Holandska je jasné, že táto bublina musela spľasnúť, pretože cibuľky tulipánov dosahovali tak vysoké hodnoty, že to spomaľovalo hospodárstvo krajiny a kupujúci boli ochotní utratiť majetok, aby disponovali ich vlastníctvom.
Niekoľko kuriozít o predaji tulipánov
– námorník, nič netušiaci o tulipánovej horúčke, zjedol cibuľku v hodnote jedla pre celú posádku vystačujúceho na rok, za čo ho zavreli do väzenia
– na vrchole tulipománie sa jedna cibuľka predala aj za 12 akrov stavebných pozemkov
– vo Francúzsku dokonca vymenili cibuľku za úspešne zarábajúci pivovar
Do hry vstúpili aj tzv. forwardové obchody
Mánia okolo tulipánov mala svoje tienisté stránky, no pomohla rozvoju nových obchodných praktík. Ak majú dnešní investori príležitosť uzatvárať tzv. forwardové obchody, vďačia za to práve tulipománií. Ide o uzatvorenie kontraktu, ktorý spočíva v prísľube obchodu vykonaného v budúcnosti. Pri tulipánoch išlo o dohodu, podľa ktorej sa vopred zaplatila dodávka presného množstva tulipánových cibuliek, a tá sa v stanovenom termíne odovzdala do rúk kupujúcemu. Tento štýl obchodovania je dnes bežne rozšírený a využívajú ho obchodníci z celého sveta.
Tulipománia ilustruje psychológiu trhu
Udalosti z Holandska a ďalších krajín zasiahnutých nezvyčajnou mániou sa môžu dnešným investorom zdať smiešne. Netreba však zabúdať, že práve táto kuriózna bublina nám ukazuje celkom dobrý príklad toho, aký vplyv zohráva medzi investormi psychológia. Kupoval jeden, tak kúpil druhý, potom tretí a nakoniec kupovali všetci. S tým samozrejme rástla aj cena, trh siahal k rekordom a emócie spôsobené neustálym rastom motivovali k ešte väčším vkladom. Vzápätí však prišlo rýchle vytriezvenie, trh sa zrútil a tulipánom ostala len estetická hodnota.
Poučenie aj pre súčasných investorov
Všetko zlé je na niečo dobré a vedia to aj investori, ktorí sa môžu z prehier poučiť. To platí aj v prípade tulipánového šialenstva, ktoré za daných okolností ani nemohlo dopadnúť inak, ako veľkým fiaskom. Podobných bublín sa v histórií investovania udialo viacej a každá z nich má pre dnešných obchodníkov svoj odkaz. Je už len na nich, či dokážu odolávať vplyvu emócií a investovať tak, aby ich žiadna bublina nepripravila o peniaze.
Zdroje : businessinsider.com, economist.com FOTO:fineartamerica.com