Týždeň v skratke: Očakávania investorov týkajúce sa inflácie v Európe klesli na najnižšiu úroveň od roku 2022

23. augusta 2024

Starostlivo sledované ukazovatele dlhodobej inflácie v eurozóne a Spojenom kráľovstve klesajú v dobe, keď sa prehlbujú obavy o hospodársky rast.

Očakávania investorov týkajúce sa inflácie v Európe klesli na najnižšiu úroveň od roku 2022

Ukazovatele dlhodobých inflačných očakávaní v Európe dosiahli najnižšiu úroveň za takmer dva roky, čo naznačuje, že investori veria, že centrálne banky môžu pokračovať v znižovaní úrokových sadzieb bez rizika výrazného nárastu cenovej hladiny.

Takzvaný, päťročný forwardový inflačný swap pre eurozónu, ktorý odráža očakávania trhov ohľadom inflácie v druhej polovici nasledujúcej dekády, tento týždeň prvýkrát od októbra 2022 klesol pod 2,1 %, pričom minulý mesiac sa pohyboval nad úrovňou 2,3 %.

Podobne aj ekvivalentný inflačný swap pre libru, ktorý sleduje maloobchodné ceny, ktoré majú tendenciu rásť rýchlejšie ako spotrebiteľské ceny, klesol na 3,2 % z aprílových 3,5 %, čo je blízko jeho najnižšej úrovne od roku 2016.

Obavy z inflácie ustúpili, pretože investori sa sústreďujú na riziká globálnej recesie, najmä po slabých výsledkoch amerického trhu práce začiatkom augusta, čo viedlo k prehodnoteniu očakávaní týkajúcich sa znižovania sadzieb zo strany Federálneho rezervného systému.

Očakávania inflácie v USA tiež v posledných týždňoch klesli, pričom trhy predpovedajú dlhodobú infláciu na úrovni 2,4 %, čo je pokles z 2,6 % v júli. Investori získali dôveru, keď Federálny rezervný systém nedávno opísal nové údaje ako „posilňujúce ich dôveru“ v to, že inflácia sa približuje k cieľovej úrovni 2 %.

Vo štvrtok (22.08.2024) sa tiež ukázalo, že rast miezd v eurozóne sa v druhom štvrťroku výrazne spomalil, čo podporuje možnosť, že Európska centrálna banka (ECB) v budúcom mesiaci pristúpi k ďalšiemu zníženiu úrokových sadzieb o štvrť percenta.

V druhom štvrťroku stúpli vyjednané mzdy v eurozóne o 3,6 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, čo je pokles z 4,7 % v predchádzajúcom trojmesačnom období. Aj rast miezd v Spojenom kráľovstve, ktorý prispel k vysokej inflácii v sektore služieb, vykazuje známky spomalenia, keď ročný rast klesol na 5,4 % za tri mesiace do júna z májových 5,8 %.

Pokles očakávaní inflácie súvisí aj s poklesom cien komodít na globálnej úrovni, najmä ropy, plynu a kľúčových kovov, ako sú meď a železo, čo stiahlo index komodít nadol o viac ako 10 % od mája. Analytici tvrdia, že spomaľujúci dopyt z Číny po kľúčových komoditách prispieva k znižovaniu inflačných očakávaní na celom svete.

Hoci sa očakávania inflácie znížili, analytici varujú, že môžu zostať nestabilné. Starnúce populácie v Európe a klesajúca pracovná sila môžu v dlhodobom horizonte zvýšiť tlak na mzdy, pričom nedostatok pracovnej sily v Spojenom kráľovstve môže byť „významnejší“ kvôli obmedzeniam imigrácie zavedeným po brexite.

Podľa analytikov môžu fiškálne požiadavky, vrátane výziev na zvýšenie výdavkov na obranu a masívne investície potrebné na financovanie klimatických zmien, zvýšiť verejné výdavky a prispieť k inflačným tlakom.

Čína odpovedá na clá na elektromobily vyšetrovaním európskych mliečnych výrobkov

Čína začala antidumpingové vyšetrovanie dovozu európskych mliečnych výrobkov, čo predstavuje ďalšiu eskaláciu obchodného sporu s Európskou úniou.

Vyšetrovanie bolo zahájené deň po tom, čo Európska komisia zaviedla dodatočné clá na dovoz čínskych elektromobilov, napriek nesúhlasu Pekingu.

Čínske ministerstvo obchodu v stredu (21.08.2024) oznámilo, že vyšetrovanie dovozu mliečnych výrobkov z EÚ bolo vyvolané sťažnosťami domácich výrobcov na európske dotácie. Podľa vyhlásenia sa vyšetrovanie bude týkať „určitých výrobkov,“ vrátane smotany a syrov.

Tento krok predstavuje najsilnejšiu odpoveď Pekingu na clá EÚ týkajúce sa elektromobilov. Čína už otvorila antidumpingové vyšetrovania na francúzsky koňak a dovoz bravčového mäsa z EÚ a podala sťažnosť na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO).

Hlavný diplomat EÚ Josep Borrell tento týždeň na podujatí v Španielsku uviedol, že EÚ „nesmie byť naivná,“ ale že obchodná vojna je „možno nevyhnutná“.

Európska komisia uviedla, že Brusel „berie na vedomie“ rozhodnutie Číny začať antidumpingové vyšetrovanie určitých mliečnych výrobkov a bude tento proces „veľmi pozorne“ sledovať.

Najväčší dotačný program EÚ je Spoločná poľnohospodárska politika (CAP) s rozpočtom 60 miliárd eur ročne, ktorá pohlcuje približne tretinu rozpočtu bloku.

Alexander Anton, generálny tajomník Európskeho mliekarenského združenia, vyjadril dôveru, že CAP je v súlade s pravidlami WTO a že EÚ a Čína „nájdu konštruktívny spôsob, ako vyriešiť akékoľvek bilaterálne spory“.

Patrick Pagani, zástupca generálneho tajomníka najväčšej poľnohospodárskej organizácie EÚ Copa Cogeca, povedal, že farmári sa „obávali tejto ďalšej eskalácie v obchodných vzťahoch medzi EÚ a Čínou a jej nepretržitého vplyvu na náš sektor“.

Podľa údajov Európskej komisie boli európske mliečne výrobky vyvážané do Číny v hodnote približne 1,8 miliardy eur minulý rok, čo je pokles z 2 miliárd eur rok predtým, a predstavovali asi 9,5 % z celkového exportu mliečnych výrobkov EÚ.

Uber uzavrel partnerstvo s GM Cruise na ponuku jázd v autonómnych vozidlách

Spoločnosť Cruise, vlastnená General Motors, začne čoskoro ponúkať svoje autonómne vozidlá cez aplikáciu Uber, čo je súčasťou snahy tejto firmy zvrátiť nepriaznivý vývoj po sérii neúspechov.

Uber vo štvrtok (22.08.2024) oznámil, že podpísal „viacročné strategické partnerstvo“ s Cruise, ktoré umožní ponúkať autonómne vozidlá tejto spoločnosti používateľom platformy Uber od budúceho roka v zatiaľ nezverejnenom meste.

Generálny riaditeľ Uberu, Dara Khosrowshahi, v auguste uviedol, že spoločnosť má „jedinečnú pozíciu na to, aby priniesla obrovskú hodnotu pre hráčov v oblasti autonómnych vozidiel, ktorí hľadajú spôsob, ako nasadiť svoju technológiu vo veľkom rozsahu“. V poslednom štvrťroku sa počet jázd v autonómnych vozidlách cez Uber zvýšil šesťnásobne v porovnaní s predchádzajúcim rokom, a to vďaka 10 partnerstvám vrátane Waymo.

Partnerstvá so spoločnosťami ako Uber umožňujú firmám zaoberajúcim sa autonómnymi vozidlami osloviť nových jazdcov. Takéto jazdy môžu byť pre Uber aj ziskovejšie, pretože neexistuje potreba platiť ľudského vodiča.

Cruise a Uber nezverejnili podmienky dohody ani to, ako si spoločnosti rozdelia cenu za jazdu. Dohoda umožní sprístupniť na platforme Uber nezverejnený počet autonómnych vozidiel Cruise, založených na modeli Chevrolet Bolt.

Po tom, čo minulý rok spoločnosť Cruise stiahla všetky svoje autonómne vozidlá z ciest po nehode, obnovila testovanie vozidiel s ľudskými vodičmi v mestách Dallas, Houston a Phoenix. Zatiaľ však neoznámila, kde plánuje najprv obnoviť operácie autonómneho riadenia.

Tento týždeň americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky oznámil, že uzavrel jedno vyšetrovanie spoločnosti Cruise po tom, čo spoločnosť uviedla, že stiahne z obehu viac ako 1 000 svojich vozidiel a implementuje softvérovú aktualizáciu na opravu chyby, ktorá mohla spôsobiť „neočakávané brzdenie“.

Cruise uviedol, že je „odhodlaný budovať dôveru a zvyšovať transparentnosť v súvislosti s technológiou autonómnych vozidiel a tešíme sa na pokračovanie našej spolupráce s NHTSA v tomto smere“.

Spoločnosť stále čelí vyšetrovaniam zo strany iných orgánov, vrátane ministerstva spravodlivosti a Komisie pre cenné papiere a burzy.

Martin Krištoff
PORTFOLIO MANAGER

Odber HABERL News

Získajte aktuálne informácie zo sveta financií a spravujte svoje investície ešte rozumnejšie. Prihláste sa na odber HABERL newslettra.