Volvo rozšíri najväčšie slovenské odvetvie a vytvorí nové pracovné miesta
Slovenský automobilový sektor dostal 1. júla impulz, keď švédsky automobilový gigant Volvo oznámil plán investovať 1,2 miliardy eur do nového závodu na výrobu automobilov v Košiciach.
Vládne stimuly boli „kľúčovým faktorom“ v rozhodnutí spoločnosti Volvo umiestniť svoj tretí európsky výrobný závod pri Košiciach na východnom Slovensku.
Závod na výrobu elektrických áut
Volvo tvrdí, že závod bude klimaticky neutrálny a bude vyrábať iba elektrické autá, čo podporuje ambíciu spoločnosti stať sa plne elektrickým do roku 2030 a klimaticky neutrálnym do roku 2040, a pokračovať v rozširovaní svojej globálnej výrobnej kapacity, aby zodpovedala jej rastovým ambíciám.
Zvolením Slovenska, ako miesta pre svoj nový závod, Volvo hovorí, že vytvorilo „európsky trojuholník“ výroby pokrývajúci svoj najväčší predajný región. Dopĺňa závod v Gente v Belgicku a ďalší v Torslande vo Švédsku.
Bude sa nachádzať v blízkosti Košíc na východe Slovenska, kde bude ťažiť z dobre etablovaného dodávateľského reťazca pre automobilový priemysel, keďže sa stane piatym automobilovým závodom v krajine a pripojí sa k automobilkám Volkswagen, Kia, PSA Peugeot Citroën a Jaguar Land Rover.
Volvo tvrdí, že sa chce do polovice dekády posunúť smerom k ročnému predaju 1,2 milióna áut, ktorý chce dosiahnuť celosvetovým výrobným zastúpením v Európe, USA a Ázii.
Automobilová výroba je najväčším odvetvím na Slovensku. Tvorí približne 13 % HDP, 54 % priemyselnej výroby a 33 % priemyselného exportu.
Vládne stimuly sa ukázali ako kľúčový faktor
Výstavba košického závodu, ktorý má vyrábať až 250 000 áut ročne, má začať v roku 2023, pričom zariadenia a výrobné linky budú inštalované v priebehu roka 2024. Sériová výroba čisto elektrických vozidiel Volvo novej generácie sa má spustiť v roku 2026.
Pokiaľ ide o lokalitu, Košice ponúkajú dobré logistické a dopravné spojenie so zvyškom Európy a prístup k dobrej dodávateľskej základni. Volvo hovorí, že stimuly ponúknuté slovenskou vládou boli kľúčovým faktorom pri rozhodovaní o umiestnení závodu v Košiciach.
Automobilka vytvorí v celej ekonomike približne 13 tisíc nových pracovných miest. Z čoho 3 300 ľudí bude zamestnávať priamo a ďalších približne 10 tisíc pracovných miest v dodávateľských firmách automobilky. Hrubý domáci produkt (HDP) bude automobilkou navýšený o 1,3 %, čo bude mať pozitívny vplyv na celkovú slovenskú ekonomiku, vzhľadom aj na aktuálnu situáciu v Európe.
Predseda Košického samosprávneho kraja (KSK), Rastislav Trnka konštatuje, že KSK je pripravený vybudovať nové cesty III. triedy v okolí strategického parku, vrátane napojenia na železničný uzol Geča a Haniska. „Rátame aj s rekonštrukciami existujúcich komunikácií. Okrem toho vďaka novým zmluvám s autobusovými dopravcami vieme pružne upravovať intenzitu spojov prímestskej autobusovej dopravy, a tým vyhovieť budúcim požiadavkám investora na zabezpečenie liniek vedúcich až k bráne strategického parku”, dodal Trnka.
Postoj analytika
Nová fabrika bude zameraná na udržateľnosť. Volvo na Slovensko by do roku 2025 malo mať zavedené klimaticky neutrálne výrobné procesy, čím nadobudne konkurenčnú výhodu oproti ostatným slovenským automobilkám. Z globálneho pohľadu bude mať táto investícia pre Slovensko v dlhšom časovom horizonte oveľa vyšší význam, keďže dopyt po autách s elektrickým pohonom na svete každý rok rastie. Aj plán Európskej únie vyrábať čisto elektromobily do roku 2035, dodáva tejto investícii ešte väčší zmysel.