Ako sa spoločnosti Tesla podarilo vytvoriť novú éru automobilového priemyslu?

HABERL
25. augusta 2020

Aktuálne je na trhoch vidno rýchly rast akcií spoločnosti Tesla, vďaka ktorému sa stala najcennejším výrobcom automobilov na svete, čo by mohlo predznamenať začiatok novej éry celosvetového automobilového priemyslu.

Ako sa spoločnosti Tesla podarilo vytvoriť novú éru automobilového priemyslu?

Nárast spoločnosti Tesla prekvapil mnohých investorov. Vedúci pracovníci spoločnosti Daimler, ktorá je materskou spoločnosťou spoločnosti Mercedes-Benz, mali už od roku 2009 podrobný prehľad o tom, aký prístup k výrobe vozidiel zaujíma spoločnosť Tesla a jej generálny riaditeľ Elon Musk. Jeho nový spôsob nazerania na výrobu automobilov spochybnil dobre zavedený a roky fungujúci systém.

Spoločnosť Daimler, ktorá je pomenovaná po mužovi, ktorý pred 134 rokmi vymyslel nový moderný automobil, kúpila v roku 2009 takmer 10% podiel v spoločnosti Tesla. V tom čase, čerstvo založená spoločnosť Tesla čelila viacerým problémam a preto jej 50 miliónová investícia zo strany spoločnosti Daimler výrazne pomohla.

Táto investícia zároveň umožnila inžinierom zo spoločnosti Mercedes zblízka sa pozerať na to, ako Musk uviedol novú a nedokonalú technológiu na trh, následne ju opakovane zdokonaľoval a popritom všetkom nevenoval dostatok pozornosti ziskovosti svojej spoločnosti.

Inžinieri z Mercedesu pomohli spoločnosti Tesla vyvinúť luxusný sedan s označením Model S, výmenou za prístup k čiastočne ručne zostaveným batériovým agregátom spoločnosti Tesla. V roku 2014 sa však spoločnosť Daimler rozhodla svoj podiel v spoločnosti Tesla predať. V danom čase sa začali šíriť informácie o tom, že Tesla začne vo veľkom rozsahu industrializovať výrobu automobilov.

Spoločnosť Tesla aj naďalej pokračovala v prijímaní nových prístupov vo výrobe vozidiel, navrhovaní softvérov a elektronickej architektúre, čo je pomohlo zavádzať inovácie v porovnaní s jej konkurentmi oveľa rýchlejšie. Mnohí analytici dokonca začali spoločnosť Tesla prirovnávať k spoločnosti Apple.

Traja ľudia, ktorí boli priamo zapojení do spolupráce so spoločnosťou Mercedes uviedli, že krátke partnerstvo dvoch spoločností zdôraznilo kolíziu medzi starým a novým prístupom k výrobe vozidiel. Na jednej strane stála nemecká posadnutosť dlhodobou bezpečnosťou a kontrolou, na strane druhej zas experimentálny prístup automobilky sídliacej v Silicon Valley, ktorá túžila po radikálnych a rýchlych inováciách.

Bývalý inžinier spoločnosti Mercedes, ktorý spolupracoval so spoločnosťou Tesla uviedol: “Elon Musk sa prechádza po ostrí noža. Teda aspoň čo sa týka jeho agresie, s ktorou presadzuje niektoré nové technológie.”

Naproti tomu nie je spoločnosť Mercedes, ani iní tradiční výrobcovia automobilov, spokojná so zavádzaním tejto novej technológie. Pravdepodobne najväčší problém vidia v technológii umožňujúcej automatizovanú jazdu, ktorá však nebola podrobená rokom testovacích jázd.

Spoločnosť Tesla na žiadosť o vyjadrenie, sa k tejto veci nevedela vyjadriť.

Čo sa týka investorov, tak tí uprednostňujú model, aký prináša spoločnosť Tesla. Aj napriek tomu, že automobilový priemysel zažíva zásadné a závratné zmeny, americká automobilka Tesla bude ešte niekoľko nasledujúcich rokov bojovať s tlakom konkurenčných elektrických vozidiel, ktoré sú vyrábané tradičnými výrobcami automobilov.

Investori vkladajú svoje peniaze do spoločnosti Elona Muska aj napriek tomu, že spoločnosť Mercedes-Benz sama o sebe v prvej polovici roka 2020 predala 935 058 automobilov, zatiaľ čo spoločnosť Tesla za rovnaké obdobie dodala iba 179 050 vozidiel.

V súčasnosti je hodnota spoločnosti Tesla takmer 375 miliárd amerických dolárov, čo je viac ako sedemnásobok trhovej kapitalizácie spoločnosti Daimler, ktorá dosahuje hodnotu 45 miliárd dolárov.

Stret dvoch kultúr

Spoločnosti Tesla a Daimler začali spolupracovať, po tom ako inžinieri zo spoločnosti Mercedes, ktorí v tej dobe vyvíjali druhú generáciu svojho modelu Smart, kúpili model Roadster vyrábaný spoločnosťou Tesla. Boli nadšení tým, ako spoločnosť Tesla pracovala s batériami a tak sa v januári 2009 stretli s Elonom Muskom osobne a objednali si 1000 batérií vyrábaných jeho spoločnosťou.

Spolupráca medzi dvoma spoločnosťami pokračovala aj ďalej. Na spoločnej tlačovej konferencii, ktorá sa uskutočnila v máji 2009 v múzeu značky Mercedes-Benz v Stuttgarte, zástupcovia spoločnosti Tesla uviedli, že partnerstvo medzi dvoma spoločnosťami “urýchli uvedenie Modelu S do výroby a zabezpečí, že sa bude jednať o vynikajúce vozidlo”.

Čo sa týka spoločnosti Mercedes, tak tá chcela použiť batérie spoločnosti Tesla na pohon elektrickej verzie kompaktného vozidla Mercedes Benz triedy B. Model S od spoločnosti Tesla sa do predaja dostal až v roku 2012. Elektrická trieda B spoločnosti Mercedes Benz dorazila do predajní o dva roky neskôr.

Inovácie

Aj napriek tomu, že spoločnosť Tesla dodala spoločnosti Mercedes svoje batérie, Mercedes Benz triedy B mal kratší prevádzkový rozsah, pretože inžinieri spoločnosti Daimler nakonfigurovali triedu B o niečo konzervatívnejšie. Ďalší z pracovníkov spoločnosti Mercedes, ktorý sa podieľal na spolupráci so spoločnosťou Tesla uviedol, že spoločnosť sa týmto krokom pokúšala vyriešiť svoje obavy týkajúce sa dlhodobého zhoršovania stavu batérií a rizika, že sa batérie prehrejú.

Nemeckí inžinieri zistili, že inžinieri zo spoločnosti Tesla nevykonávali dlhodobé záťažové testy svojich batérií. Jeden z pracovníkov spoločnosti Mercedes pre agentúru Reuters uviedol, že museli začať navrhovať vlastný program záťažových testov, ktorým batérie následne podrobili.

Pred tým, ako sa nový automobil začne vyrábať, inžinieri spoločnosti Daimler špecifikujú tzv. “Lastenheft”- akýsi návrh, v ktorom sú stanovené vlastnosti každého jedného komponentu pre dodávateľov. Po tom, čo je dizajn uvedený v tomto návrhu, nie je možné vykonať významné zmeny. Zdroj zo spoločnosti Daimler to vysvetlil nasledovne: “Tento spôsob nám umožňuje zaručiť, že aj počas hromadnej výroby automobilov, bude naša spoločnosť zisková. Spoločnosť Tesla sa však o zisk vôbec nezaujímala.”

Inžinieri zo spoločnosti Daimler navrhli, aby bol podvozok Modelu S zosilnený, čím by sa predišlo akémukoľvek prepichnutiu batérie. Na to spoločnosť Tesla reagovala tak, že prostredníctvom bezdrôtovej aktualizácie zvýšila výšku vozidiel a o niekoľko mesiacov neskôr, konkrétne v marci 2014 uviedla, že do nových vozidiel typu S pridá trojitý podvozkový štít. Zároveň ponúkla majiteľom už predaných Modelov S, že im tieto štíty dodatočne namontuje.

Vďaka tomu, že spoločnosť Tesla minula obrovské množstvo peňazí počas vývoja, bol Musk schopný rýchlo uskutočniť potrebné zmeny. Inžinier z Mercedesu uviedol, že u nich je možné takéto zmeny urobiť nanajvýš každé tri roky.

Štvordverový elektrický sedan Modelu S, svojim predajom v Spojených štátoch amerických v máji 2013 predbehol hlavný model Mercedu Benz triedy S. V roku 2017 dokonca Model S od spoločnosti Tesla predbehol predaje Mercedesov triedy S po celom svete.

Muskova neustála sústredenosť na inovácie čiastočne vysvetľuje, prečo sa mu podarilo narušiť tradičný automobilový priemysel.

V jednom z rozhovorov sa ho pýtali na dôležitosť inovácie medzi jeho zamestnancami. Musk vtedy uviedol: “Rozhodne potrebujeme ľudí, ktorí sú inovatívni. Štruktúra incentív je nastavená tak, aby bola inovácia odmenená. Prípadné chyby, ktoré sa vyskytnú v procese nezvyknú byť potrestané. Je však potrestaná neschopnosť a nevôľa prichádzať s inováciami. V takomto prípade ľudí prepúšťame.”

Tesla vs. iné automobilky

Tradiční výrobcovia automobilov sa pokúšajú dohnať spoločnosť Tesla tým, že navrhujú vlastné softvérové operačné systémy a špecializujú sa na elektromobily. Spoločnosť Mercedes na budúci rok predstaví model EQS – štvordverovú elektrickú limuzínu s dojazdom 700 kilometrov. Nová verzia Mercedesu triedy S, ktorá bude mať spaľovacie a hybridné hnacie ústrojenstvo a polo-autonómne asistenčné systémy pomoci pre vodiča, by mala byť predstavená trhu ešte v tomto roku.

Z pohľadu investorov, môžeme konštatovať, že tradiční hráči budú musieť vynaložiť miliardy dolárov na rozsiahle reštrukturalizácie. Podľa Marka Wakefielda pracujúceho v poradenskej spoločnosti AlixPartners, sa žiaden z investorov nerozhodne poskytnúť tradičným automobilkám dostatočný čas a finančné prostriedky na to, aby túto zmenu uskutočnili.

Investori vsádzajú na schopnosť spoločnosti Tesla zvýšiť svoju výrobu rovnako, ako kedysi podporovali spoločnosť Toyota Motor. Už v roku 1996 sa podarilo spoločnosti Toyota predbehnúť vtedajšieho giganta na trhu, spoločnosť General Motors, no až v roku 2008 sa jej podarilo predať viac vozidiel ako jej hlavnému súperovi.

Máte aj vy záujem investovať a nenechať si ujsť takéto príležitosti, ktoré trh ponúka? Kontaktujte nás a my sa vám radi s našim špecialistom ozveme.

Odber HABERL News

Získajte aktuálne informácie zo sveta financií a spravujte svoje investície ešte rozumnejšie. Prihláste sa na odber HABERL newslettra.