Volkswagen sa prvýkrát začal zaoberať vyčlenením vysokovýkonnej automobilky vo februári, keď investorov otriasla ruská invázia na Ukrajinu. Volkswagen uviedol, že sa rozhodol pokračovať v prvej verejnej ponuke (IPO) koncom tohto mesiaca alebo začiatkom októbra.
Až 12,5 % Porsche bude ponúknutých investorom vo forme preferenčných akcií, pričom takmer polovica výnosu z IPO bude rozdelená medzi akcionárov Volkswagenu vo forme špeciálnej dividendy.
Rozdelenie akcií
Koncern Volkswagen rozdelil akcie do dvoch kategórií – 50 % prioritné akcie, ktoré dávajú držiteľom prednosť pred prijímaním dividend, a polovičné kmeňové akcie, ktoré umožňujú hlasovacie práva v záležitostiach, ako je stratégia spoločnosti, ale majú tendenciu mať nižšiu prioritu, keď sa dividendy vyplácajú.
Katarský investičný úrad, ktorý vlastní 10,5 % koncernu Volkswagen naznačil, že má v úmysle prostredníctvom IPO kúpiť 4,99 % podiel v Porsche AG.
Volkswagen tiež uviedol, že plánuje použiť výnosy z IPO na posilnenie svojho úsilia o výrobu ďalších elektrických vozidiel. Spoločnosť má v úmysle investovať 89 miliárd EUR v priebehu nasledujúcich piatich rokov na vývoj elektrických vozidiel, čo je približne polovica plánovaných výdavkov v tom čase. Do konca roka 2026 chce, aby elektromobily predstavovali štvrtinu predaja.
Agentúra Reuters uviedla, že počiatočná verejná ponuka by mohla dosiahnuť hodnotu až 85 miliárd EUR a že Volkswagen by mohol získať viac ako 10,5 miliardy EUR. Podľa údajov spoločnosti Dealogic by to z nej urobilo jednu z najväčších IPO v Európe.
Avšak, CMC Markets britská spoločnosť poskytujúca finančné služby ponúkajúca online obchodovanie s akciami má nemeckú firmu ohodnotenú na viac ako 90 miliárd EUR.
Volkswagen obhajoval načasovanie a štruktúru dlho očakávaného uvedenia svojej značky Porsche na burzu, keďže sa snaží investorov uistiť v obavách z podnikového riadenia a nepriaznivého ekonomického prostredia.
„Porsche SE je nemecký výrobca luxusných, športových a superšportových automobilov, vlastnený Piëch-Porsche skupinou. Porsche SE sídli v Zuffenhausene, mestskej časti Stuttgartu, Bádensko-Württembersko. Spoločnosť bola založená ako Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH v roku 1931 Ferdinandom Porsche, rakúskym inžinierom narodeným v Maffersdorfe v časoch Rakúsko-Uhorska a jeho zaťom Antonom Piëchom rakúskym advokátom.“
Načasovanie v ťažkých časoch
Volkswagen uviedol, že IPO bude významným krokom v transformácii spoločnosti, pretože jej cieľom je vybudovať ponuku softvéru a elektrických vozidiel.
Niektorí investori však tvrdia, že európske akcie, ktoré zaznamenávajú výrazné poklesy od začiatku roka, inflácia atakujúca rekordné maximá a Rusko zastavuje dodávky plynu, predstavuje nebezpečný čas na debut na burze.
Ak však bude prvá verejná ponuka úspešná, Volkswagen zvolá v decembri mimoriadne valné zhromaždenie, aby navrhol akcionárom špeciálnu dividendu vo výške 49 % z výnosu, ktorá sa má rozdeliť začiatkom roka 2023.
Vyjadrenie analytika
Napriek obavám z recesie, prudko stúpajúcich cien energií v Európe a neistoty ohľadom plánov centrálnych bánk na spomalenie inflácie na trhoch sa automobilka rozhodla vstúpiť na burzu. Nemecká automobilová asociácia očakáva v tomto roku pokles dodávok osobných áut v Európe o 4 % s nádejou na zotavenie po pandémii, ktoré sa ešte len objaví.
Porsche plánuje rozšíriť svoje portfólio elektrických vozidiel, v najbližších rokoch a v rámci svojej stratégie tiež pracuje na vytvorení čistého uhlíkovo neutrálneho hodnotového reťazca v roku 2030. Zdá sa, že nový generálny riadieteľ Oliver Blume vedie spoločnosť správnym smerom, no aktuálna situácia vo svete mu prácu rozhodne neuľahčuje.