Taliansko chce umiestniť na svoje cesty milión elektrických automobilov

HABERL
28. júna 2018

Taliansko bolo doteraz najchudobnejším trhom s elektrickými automobilmi v Európe. Nedávno zostavená populistická vláda tejto krajiny však predostrela ambiciózny plán, v rámci ktorého sa odhodlala umiestniť na talianske štátne cesty až 1 milión vozidiel s elektrickým pohonom. Naplnenie tohto cieľa si však bude vyžadovať, aby štát usmernil do tejto iniciatívy prinajmenšom 10 miliárd dolárov. Súčasnú […]

Taliansko bolo doteraz najchudobnejším trhom s elektrickými automobilmi v Európe. Nedávno zostavená populistická vláda tejto krajiny však predostrela ambiciózny plán, v rámci ktorého sa odhodlala umiestniť na talianske štátne cesty až 1 milión vozidiel s elektrickým pohonom. Naplnenie tohto cieľa si však bude vyžadovať, aby štát usmernil do tejto iniciatívy prinajmenšom 10 miliárd dolárov.

Súčasnú taliansku vládnu koalíciu tvoria dve strany – Liga severu a Hnutie piatich hviezd. Tieto dve strany sa v priebehu minulého mesiaca snažili zostaviť spoločný plán vlády, v rámci ktorého si Hnutie piatich hviezd presadilo poznámku o „radikálnom znížení počtu benzínových a dieselových vozidiel“. Spoločný plán ďalej hovorí o „finančných stimuloch spojených s podporou nákupu elektrických a hybridných automobilov“. Je teda zjavné, že Taliansko má záujem o náhradu spaľovacích motorov novými pohonnými technológiami.

Koaličná zmluva síce nestanovuje žiadne konkrétne číselné ciele, avšak Luigi Di Maio, ktorý je 31-ročným lídrom Hnutia piatich hviezd, uviedol, že prvý milión automobilov poháňaných elektrickými batériami by sa mohol na talianskych komunikáciách objaviť už do roku 2022. Tento plán je nepochybne mimoriadne ambicióznym, pričom niektorí analytici ho dokonca označujú za nereálny. Treba tiež poznamenať, že Di Maio v súčasnosti zastáva funkciu ministra práce a rozvoja a zároveň pôsobí ako zástupca talianskeho premiéra. Navyše sa jedná o jeho prvé platené pozície v rámci talianskej vlády. Úspešné naplnenie jeho plánu by spravilo z Talianska európskeho lídra na trhu s elektrickými automobilmi.

Už na prvý pohľad je jasné, že tento ambiciózny cieľ pripomína zveličené predvolebné sľuby, charakteristické pre tradičných politikov. Dôvodom tejto podobnosti je skutočnosť, že Di Maio odhalil tento zámer v priebehu svojej minuloročnej kampane, v rámci ktorej absolvoval turné po Sicílii v elektrickom vozidle značky Nissan. Jeho miliónový prísľub je však omnoho agresívnejšou prognózou ako predpovede popredných analytikov z automobilového priemyslu. Napriek tomu sa v konečnom dôsledku dostal do vládneho programu Hnutia piatich hviezd. Táto strana je pritom známa svojimi postojmi namierenými proti súčasnému politickému systému a bola založená pred menej než 10 rokmi. Počas parlamentných volieb, 4. marca tohto roku sa jej však aj napriek tomu podarilo zhromaždiť najväčší počet hlasov zo strany talianskych voličov.

Oficiálny hovorca potvrdil, že talianska vláda v súčasnosti pracuje na dosahovaní vytýčeného cieľa. Zároveň ale neobjasnil, či údaj o 1 milióne automobilov odkazuje výhradne na plne elektrické modely, alebo zahŕňa aj hybridné vozidlá. Rovnako sa odmietol vyjadriť aj k očakávaným nákladom, ktoré si táto iniciatíva vyžiada.

Nepopulárny elektrický pohon

Európske združenie výrobcov automobilov uviedlo, že Taliani si v minulom roku kúpili iba 2 600 plne elektrických osobných vozidiel, pričom po celom svete sa predali celkovo približne 2 milióny takýchto modelov. Situácia dokonca nevyzerá omnoho lepšie ani v prípade, že pri analýze zohľadníme aj takzvané plug-in hybridy, ktoré zvýšia uvedený počet iba na 4 800 automobilov, bez výlučne spaľovacieho pohonu. V súčasnosti sa odhaduje, že na talianskych cestách sa aktuálne nachádza menej ako 5 000 plne elektrických modelov.

Kritici talianskych plánov v tomto sektore tvrdia, že uvedené hodnoty predstavujú zásadný problém. Ak chce totiž koalícia naplniť svoj plán v rámci primeraného časového intervalu a dramaticky zvýšiť prítomnosť elektrických automobilov v krajine, bude obyvateľom Talianska musieť poskytnúť finančné stimuly na nákup takýchto vozidiel aspoň na takej úrovni, aká je charakteristická napríklad pre Nórsko. Odborníci však potvrdili, že takýto krok by si vyžadoval niekoľko-miliardovú investíciu a vôbec nie je zaručené, že by stačil na to, aby sa Taliansko stalo najväčším trhom s elektrickými automobilmi v Európe.

Taliani neobľubujú elektrické vozidlá. Graf zobrazuje percentuálny podiel elektrických modelov na celkovom počte osobných automobilov, v rámci jednotlivých európskych krajín.

Gian Primo Quagliano, ktorý je vedúcim výskumného ústavu Promotor a predaje automobilov v Taliansku analyzuje už posledných 25 rokov, povedal: „Ak chce vláda umiestniť na talianske cesty 1 milión elektrických automobilov už v priebehu nasledujúcich piatich rokoch, jedinou vhodnou stratégiou sú obrovské daňové úľavy, ktoré sú charakteristické pre Nórsko. Vláda by mala uvažovať o príspevkoch vo výške približne 10 000 dolárov na jedno auto, podobne ako vo Francúzsku. To by znamenalo, že celý plán by si vyžadoval investíciu rovnú približne 10 miliardám dolárov. Avšak realizácia plánu si aj za takýchto podmienok bude vyžadovať omnoho viac času.“

Nórsko je v súčasnosti bezkonkurenčným lídrom na európskom trhu s elektrickými automobilmi. Vláda tejto krajiny poskytuje svojim občanom rôzne finančné stimuly, ktoré pokrývajú všetko od daňových úľav cez oslobodenie od diaľničného mýta až po bezplatnú prepravu trajektmi. Keď si teda obyvateľ tejto škandinávskej krajiny zakúpi elektrickú verziu automobilu Volkswagen Golf, môže očakávať celkové stimuly vo výške až 9 000 eur. Ak by sa jednalo o model Volkswagen Up, táto suma by sa pohybovala okolo úrovne 7 000 eur. Agentúra Bloomberg New Energy Finance (BNEF) uvádza, že Francúzsko tiež kráča správnym smerom a do mája roku 2022 by mohlo zvýšiť svoje predaje elektrických vozidiel až trojnásobne – na približne 150 000 vozidiel ročne. Finančné stimuly na nákup elektrického vozidla v tejto krajine predstavujú približne 10 000 eur.

Ďaleko pozadu

Francúzsko, Nemecko a Spojené kráľovstvo v súčasnosti vykazujú zvýšený rozvoj na trhu s elektrickými automobilmi. Agentúra BNEF však uviedla, že dodávky vozidiel s elektrickým pohonom na menej úspešných európskych trhoch sa do roku 2022 zvýšia na 354 000 kusov, pričom aktuálne dosahujú hodnotu 182 000 automobilov. Agentúra síce neposkytla konkrétne údaje týkajúce sa Talianska, vo svojej dlhodobej prognóze však uviedla, že integrácia elektrických vozidiel na talianskom území je „v porovnaní so zvyškom Európy ďaleko pozadu“, a že Taliansko takto „zásadne znižuje celkový európsky priemer“.

Ak talianska vláda skutočne zamýšľa naplniť svoj 1 miliónový cieľ, bude sa potrebovať spoľahnúť na pomoc najväčšej európskej štátnej energetickej spoločnosti Enel (Ente nazionale per l’energia elettrica). Tá totiž do roku 2022 plánuje investovať 100 až 300 miliónov eur do inštalácie viac než 14 000 nabíjacích staníc po celom území Talianska. Nedostatočné skúsenosti spoločnosti Enel v oblasti elektrického pohonu však môžu byť náznakom skutočnosti, že dosahovanie koaličného cieľa bude náročnou výzvou.

Francesco Venturini, ktorý je riaditeľom obchodnej divízie Enel X zodpovednej za elektrické automobily, uviedol: „Rozvoj verejnej infraštruktúry je oveľa komplikovanejším, ako sme očakávali. Bez jasných pokynov vlády a jednoznačnej vízie ostávame uväznení v neznámych vodách. Automobilový priemysel sa síce postupne pripravuje na revolučnú zmenu spojenú s elektrifikáciou, ale v každom prípade by bolo vhodné riadiť sa spoločnou víziou, ktorá musí pochádzať z dielne samotnej vlády.“

Di Maio síce pravdepodobne predstavil prehnane ambiciózny plán, ale iba málo ľudí v skutočnosti pochybuje o tom, že Taliansko sa nakoniec rozhodne na svoje cesty v plnej miere zavádzať elektrické automobily. Regulačné orgány a vládni predstavitelia v rámci celého politického spektra totiž neoblomne presadzujú potrebu integrácie vozidiel s nulovými uhlíkovými emisiami. Mesto Rím úplne zakáže automobily so spaľovacím motorom už od roku 2024 a politickí predstavitelia Milána tiež začali plánovať budúcnosť svojho mesta bez benzínu a nafty.

Prechod k elektrickým automobilom pravdepodobne zásadne uľahčia talianski vodiči, ktorí už v súčasnosti s obľubou experimentujú s rôznymi alternatívami k spaľovacím motorom. Nemožno zabúdať na fakt, že Taliansko je zďaleka najväčším európskym trhom pre vozidlá poháňané zemným plynom, pričom v priebehu minulého roka sa v krajine predalo približne 230 000 takýchto vozidiel.

Sergio Marchionne, ktorý je generálnym riaditeľom automobilovej spoločnosti Fiat Chrysler, sa v minulosti staval k elektrickým automobilom veľmi skepticky. Nedávno však potvrdil, že jeho spoločnosť do roku 2022 investuje do vývoja elektrických vozidiel až 9 miliárd eur. Marchionne zároveň očakáva, že do roku 2025 bude iba menej ako polovica celosvetovo predávaných automobilov poháňaná výlučne fosílnymi palivami.

Di Maio sa pozitívne vyjadril k novému Marchionneho postoju už krátko po tom, čo na scénu oficiálne vstúpila nová talianska vláda. Di Maio v príspevku na Facebooku napísal: „Konečne môžeme začať s realizáciou našich projektov, vrátane rozvoja trhu s elektrickými automobilmi.“

Zdroj: The Wall Street Journal, Fortune

Odber HABERL News

Získajte aktuálne informácie zo sveta financií a spravujte svoje investície ešte rozumnejšie. Prihláste sa na odber HABERL newslettra.